Miyako Odori (Dance of the Old Capital)
Maker: Matsubara, Naoko (1937-)
Medium:Colour woodcut print on paper
Geography: Canada; Japan
Date: 1977
Period: Shôwa period
Object number: 999.30.1.108
Credit Line: Gift of Naoko Matsubara. Certified by the Canadian Cultural Property Export Review Board under the terms of the Cultural Property Export And Import Act. Attestée par la Commission canadienne d'examen des exportations de biens culturels en vertu de la Loi sur l'exportation et l'importation de biens culturels.
DescriptionNaoko Matsubara
Born in Tokushima, Japan, Naoko Matsubara (b. 1937) is a contemporary Japanese artist who lives in Oakville, Ontario. Early in her career, she was mentored by Munakata Shik-o (1903-1975), a leading artist of the Creative Print Movement (S-osaku hanga). In contrast to the ukiyo-e artists of the Edo period (1601-1868) who produced works by collaborating with carvers and printers, early 20th century Creative Print artists took responsibility for the entire process of printmaking and advocated prints as a medium through which to express their individuality.
Matsubara’s art transformed from monochrome pieces executed in detail with powerful and expressive cuts, through prints that feature bright colours and bold graphic designs, to works that are more abstract and are comprised of broad pictorial fields of colour. The subject matter of her work ranges widely from European, North American, and Japanese, to Asian, pointing to the cosmopolitan nature of her art.
Thanks to the artist who donated almost 200 prints to the ROM in 1999, we boast the most comprehensive collection of her art in the world.
Naoko Matsubara
Née à Tokushima, Naoko Matsubara (née en 1937) est une artiste japonaise contemporaine qui vit à Oakville, en Ontario. En début de carrière, elle travaille sous la direction de Munakata Shik-oō(1903-1975), maître du mouvement des estampes créatrices (s-osaku hanga). Contrairement aux peintres d’ukiyo-e de l’époque d’Edo (1601-1868), qui collaborent avec des graveurs et imprimeurs, les artistes du s-osaku hanga au début du XXe siècle se chargent de toutes les étapes de la production, revendiquant l’estampe comme mode d’expression de leur personnalité.
Après avoir réalisé des pièces monochromes, puissantes, expressives et débordant de détail, Matsubara s’est mise aux estampes de couleurs vives d’un graphisme hardi puis à des oeuvres plus abstraites, faites de larges blocs de couleur. Ses sujets d’inspiration européenne, nord-américaine, japonaise et, plus généralement, asiatique, témoignent de la nature très cosmopolite de ses oeuvres.
Le Musée, à qui l’artiste a fait don de près de deux cent estampes en 1999, possède la collection la plus complète de son art au monde.
Restrictions: copyright; royalties